Nr projektu
DDD.6509.00003.2018.01
Opis projektu
Realizowany projekt stanowi pierwszy etap działania mającego na celu opracowanie programu rozwoju małych i średnich gospodarstw rolnych z terenu Kotliny Kłodzkiej zajmujących się hodowlą bydła mięsnego w oparciu o stworzenie regionalnego produktu o unikalnych, prozdrowotnych właściwościach oraz promocję mięsa wołowego i jego przetworów. Podstawy produkt stanowić będzie mięso wołowe dojrzewające, które pozyskiwane będzie ze zwierząt określonych ras hodowanych wg ściśle określonych zasad. Zasady te uwzględniać będą zarówno dobrostan zwierząt jak i ochronę środowiska naturalnego a swym zasięgiem obejmować będą cały cykl produkcyjny.
Celem niniejszego projektu, uwzględniającego wyłącznie pierwsze etapy produkcji, jest zwiększenie liczebności i jakości pod względem genetycznym stad oraz uzyskanie wysokiej jakości odsadów w gospodarstwach wchodzących w skład konsorcjum. Zakładany cel osiągnięty zostanie przez właściwy nadzoru nad stanem zdrowia, żywieniem, produkcją pasz, rozrodem oraz chowem cieląt od momentu wycielenia do etapu tzw. odsadów. Zaplanowane działania w szczególności dotyczyć będą:
- opracowania modelu produkcji łąkowej i pastwiskowej uwzględniającego specyfikę hodowlaną poszczególnych gospodarstw oraz panujące warunki lokalne/atmosferyczne w Kotlinie Kłodzkiej, co przywróci różnorodność biologiczną przy jednoczesnym stworzeniu bazy pokarmowej dla bydła mięsnego o jakości i wydajności wystarczającej na potrzeby danego gospodarstwa, bez konieczności dostarczania paszy z zewnątrz;
- doskonalenia technik rozrodu uwzględniającego „rasy czyste”, co pozwoli na uzyskanie w przeciągu krótkiego czasu ujednoliconego produkcyjnie i genetycznie potomstwa o najwyższej wartości hodowlanej;
- organizacji hodowli bydła zakładającej wzrost jakości oraz ilości zwierząt hodowlanych z równoczesną poprawą warunków infrastrukturalnych;
- szkoleń mających na celu podniesienie wiedzy i umiejętności hodowców bydła oraz akcji informacyjno – edukacyjnych promujących wołowinę wśród konsumentów.
Równolegle prowadzone będą badania rynkowe i konsumenckie konieczne do opracowania nowego produktu zgodnie z zasadami modelu FPD. Planowane w projekcie badania rynkowe mają na celu zbadanie czy na rynku dostępne są już podobne produkty. Jeśli są dostępne to niezbędne będzie przeprowadzenie analizy tych konkurencyjnych produktów, najbardziej zbliżonych do proponowanego w projekcie (analiza składu, źródeł pochodzenia, cen i uwarunkowań sprzedażowych oraz działań marketingowych podejmowanych w celu budowania marek).
Natomiast badania konsumenckie pozwolą zidentyfikować postawy konsumentów wobec koncepcji nowego produktu, zweryfikować zainteresowanie potencjalnych nabywców oraz poznać oczekiwania konsumentów względem mięsa wołowego.