Kierownik projektu: prof. UEK dr hab. Marek Szarucki
Katedra Analiz Strategicznych
Cel naukowy projektu związany jest z ustaleniem zakresu teorii organizacji w perspektywie współczesnego nauczania maszynowego. Relacja między teorią organizacji a współczesnym nauczaniem maszynowym może być wskazana poprzez m.in. następujące aspekty:
- wpływ nauczania maszynowego na metody badawcze używane w zakresie teorii organizacji;
- wpływ nauczania maszynowego na teorię organizacji, w tym poprzez praktykę organizacyjną;
- wpływ teorii organizacji na kształtowanie współczesnego nauczania maszynowego. W szczególności dwa pierwsze zagadnienia zyskały znaczący udział w rozważaniach z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości; trzecie zagadnienie, jako mniej oczywiste, nie jest tak silnie dyskutowane w literaturze. Takie ujęcie jest w kontrze do zwykle prezentowanego, ukazującego przepływ jednokierunkowy, tj. wpływ nauczania maszynowego / sztucznej inteligencji na zarządzanie, z pominięciem przepływów w drugim kierunku.
Cel naukowy projektu realizowany będzie poprzez cele cząstkowe, tj.:
- utworzenie modelu odwzorowującego wykorzystanie nauczania maszynowego w badaniu teorii organizacji;
- zbadanie zakresu teorii organizacji przy wykorzystaniu metod opartych o nauczanie maszynowe;
- konceptualizacja wpływu teorii organizacji na kształtowanie się współczesnego nauczania maszynowego.
Projekt zakłada realizację przedmiotowo powiązanych tematów badawczych koncentrując się na wybranych problemach oraz metodach badawczych w ramach subdyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości w kontekście współczesnego nauczania maszynowego. Pierwszy temat dotyczy wpływu nauczania maszynowego na metody badawcze używane w teorii organizacji, w wyniku czego zostanie opracowany model odwzorowujący zastosowanie nauczania maszynowego w badaniach nad teorią organizacji; zagadnienie to staje się coraz popularniejsze oraz budzi wiele wątpliwości i kontrowersji (zob. Valtonen, Mäkinen i Kirjavainen, 2024). Drugi temat zakłada badanie zakresu teorii organizacji przy wykorzystaniu metod opartych o nauczanie maszynowe – zakresu, który był i pozostaje w ogniu krytyki (Lounsbury i Beckman, 2015), a który wobec fragmentaryzacji teorii staje się coraz bardziej potrzebny (Cronin, Stouten i van Knippenberg, 2021). Temat trzeci koncentruje się na konceptualizacji wpływu teorii organizacji na kształtowanie się współczesnego nauczania maszynowego (temat pomijany, dyskutowany jedynie w zakresie inspiracji naukami przyrodniczymi, np. w Dodig-Crnkovic, 2020), czego wynikiem będzie opracowanie ram teoretycznych ukazujących dwukierunkowy przepływ wiedzy i wpływów między tymi dwoma dziedzinami.