W dniach 18–19 marca 2025 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie odbyły się spotkania doświadczonych Kierowników projektów międzynarodowych z Prorektorem ds. Nauki, prof. dr hab. Sławomirem Śmiechem, Dyrektorem Centrum Obsługi Badań Naukowych, dr hab. inż. Magdaleną Wojnarowską, prof. UEK oraz Pracownikami Działu Projektów Międzynarodowych mgr inż. Sylwią Krzyżek-Liburską, mgr inż. Eweliną Paluch, lic. Iwoną Orzechowską oraz lic. Łukaszem Czyżem.
W spotkaniu uczestniczyli:
- dr hab. Agnieszka Cholewa-Wójcik, prof. UEK – kierownik projektu „Support the transition of the Central Europe food industry Towards Eco-friendly Packaging models“ (D4PACK)
- dr hab. Agnieszka Głodowska , prof. UEK – członek zespołu projektowego „Challenges and practices of teaching economic disciplines in era of digitalization“ Digi4Teach
- dr hab. Rafał Lisiakiewicz, prof. UEK – kierownik projektu „Analysis & modelling the impact of bioenergy transition for security & sustainability“ (Energy V4)
- dr hab. Grażyna Paliwoda-Pękosz, prof. UEK – koordynator projektu „Fostering entrepreneurship through freelancing” ENTEEF oraz “Alignment of ICT Related Curricula with Labour Market Expectations” ICAM
- dr hab. Konrad Pędziwiatr, prof. UEK – kierownik projektów „Policy REcommendations to Maximise the beneficial Impact of Unexplored Mobilities in and beyond the European Union” PREMIUM_EU, “Future Migration Scenarios for Europe” FUME oraz Pemii na Horyzoncie
- dr hab. Piotr Stanek, prof. UEK – kierownik projektu “Determinants of labour-market performance and well-being of high-skilled Ukrainian refugees in Poland” KRAUKLAB oraz “Determinanty preferencji, komunikacji i reaktywności banków centralnych”, konkurs: HARMONIA 10
- dr hab. Marek Szarucki, prof. UEK – kierownik projektu „Development of a Virtual Learning Space as a Tool for Developing Students’ Critical Thinking, Communication, Collaboration and Creativity Skills in the Context of COVID‘19” VILESA
- dr hab. Maria Urbaniec, prof. UEK – koordynator projektów “Corporate Entrepreneurship Education Connecting Enterprises, Start-ups and Universities” CORSHIP, “Introducing Social Entrepreneurship in Indonesian HEI” INSPIRE oraz “Strengthening innovative social entrepreneurship practices for disruptive business settings in Thailand and Myanmar” STEPup;
- dr hab. Sławomir Wawak, prof. UEK – kierownik projektu „Improving quality management teaching in the era of Industry 4.0” Improving 4.0
- dr hab. Katarzyna Żmija, prof. UEK – kierwonik projektu „ENtrepreneurial rural Growth through exchanging of Good practices wIthIn Network Education “ ENGINE
- dr Karol Kaczorowski – kierownik projektu „Citizenship, Migration and Women’s Activism in Kurdistan and the Diaspora “
- dr Tomasz Kusio – członek zespołu projektowego „Overcoming Digital Divide in Europe and Southeast Asia” ODDEA
- dr Robert Szydło – koordynator ds. Umiędzynarodowienia Szkoły Doktorskiej UEK, kierownik projektu STER „Szkolenia, Talenty, Eksperci, Różnorodność – Umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej UEK” oraz programu PROM UEK 2.0, członek zespołu projektowego ENTEEF
- dr Magdalena Zajączkowska – kierownik projektów „EU CLimate and EneRgy Policy in Sustainable Transition” CLEaR oraz “Development of dynamically changing curricula in ESG education supported by generative Artificial Intelligence ” DEDYCATING
- mgr Justyna Tomala – kierownik projektu „Sustainable Finance Microlearning with Educational Generative AI” GenESG
Podczas spotkań poruszono kluczowe kwestie związane z pozyskiwaniem i realizacją projektów międzynarodowych w naszej Uczelni. Dyskusje dotyczyły m.in. recenzowania wniosków projektowych, finansowania podróży zagranicznych na potrzeby nawiązywania współpracy, gratyfikacji dla wnioskodawców oraz procedur wspierających aplikowanie o granty międzynarodowe.
Uczestnicy spotkania dowiedzieli się również o kluczowych nowych inicjatywach wdrożonych w ramach Działu Projektów Międzynarodowych:
- każdy wniosek i pozyskany projekt będą miały przydzielonych dwóch opiekunów z DPM, którzy wspomogą Państwa w przygotowywaniu budżetów i dostarczą najlepszych informacji dotyczących kosztów osobowych, kosztów podróży, itp.;
- powstaje instrukcja składania wniosków;
- powstaje wewnętrzna instrukcja realizacji projektów, w tym szablony dokumentów i kart czasu pracy;
- prowadzone są szkolenia dla zespołów projektowych po pozyskaniu projektu;
- nowy formularz składania koncepcji wniosku w EOD – w przygotowaniu;
- promocja konkursów na granty międzynarodowe;
- cyklu szkoleń Erasmus+ (Partnerstwa współpracy i Budowanie potencjału) – planowane na jesień 2025.
Serdecznie dziękujemy wszystkim Uczestnikom za owocne dyskusje oraz zaangażowanie. Wspólnie będziemy dążyć do lepszego wsparcia procesu aplikacyjnego i realizacji projektów międzynarodowych. W najbliższych miesiącach planujemy wdrożenie nowych inicjatyw, które zostały zasugerowane podczas spotkań, których celem jest usprawnienia procesu aplikowania i realizacji grantów. Wśród nich znajdują się:
- stworzenie bazy wniosków, które uzyskały dofinansowanie oraz bazy recenzji wniosków – w konsultacji z Działem Organizacyjno-Prawnym.
- przygotowanie dziennika doświadczeń do dzielenia się dobrymi praktykami w zakresie wnioskowania i realizacji projektów.
- organizacja warsztatów wymiany doświadczeń między doświadczonymi a nowymi aplikantami (planowane na drugą połowę 2025 roku w zakresie Erasmus+).
- przygotowanie opisów Kolegiów w języku angielskim.
- wprowadzenie procedur umożliwiających informowanie o mniej znanych konkursach na granty międzynarodowe (realizacja do końca czerwca 2025).
- wprowadzenie w nowym formularzu zgłoszenia koncepcji projektu prośby o przekazywanie informacji zwrotnych od wnioskodawców.
Dzięki współpracy i zaangażowaniu całej społeczności akademickiej UEK możemy wspólnie rozwijać ambitne projekty, które kształtują przyszłość nauki na arenie międzynarodowej. Serdecznie dziękujemy za wszystkie cenne wskazówki i propozycje usprawnień, które pozwolą nam jeszcze lepiej wspierać Państwa w aplikowaniu o granty, budowaniu trwałych partnerstw i realizacji innowacyjnych badań. Wspólnie możemy osiągnąć jeszcze więcej!
Zespół Działu Projektów Międzynarodowych
Sylwia Krzyżek-Liburska
Ewelina Paluch
Iwona Orzechowska
Łukasz Czyż


