Wpływ polityki energetycznej Unii Europejskiej na wzrost gospodarczy w krajach członkowskich

Kierownik projektu: dr hab. Monika Papież, prof. UEK
Katedra Statystyki
Konkurs: OPUS 9, panel: HS4

Problematyka związana z zaproponowanym projektem oraz otrzymane wyniki badań mogą zainteresować odbiorców należących do trzech grup. Pierwsza grupa odbiorców to światowe forum naukowe zajmujące się problematyką związaną z relacjami pomiędzy ochroną środowiska (klimatu), polityką energetyczną oraz rozwojem gospodarczym, a także zrównoważonym rozwojem.

Podjęte analizy wpisują się w główny nurt badań tzw. ekonomii środowiskowej i zasobów naturalnych. Wyniki projektu mają być opublikowane w wiodących czasopismach o zasięgu międzynarodowym oraz prezentowane na międzynarodowych konferencjach naukowych. Do drugiej grupy zaliczymy decydentów tj. polityków na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Analizowane w projekcie relacje dają przesłanki do podejmowania decyzji. W przypadku polityki krajowej (w ramach UE), pozwolą ocenić zagrożenia związane z działaniami podjętymi w celu realizacji polityki energetycznej sformułowanej w strategii i ewentualnie odpowiednio dopasować szczegółowe rozwiązanie do specyfiki danego kraju. Z kolei w przypadku decydentów UE projekt wskaże kierunki dla przyszłej polityki energetyczno- klimatycznej, tak aby gospodarka UE stawała się coraz bardziej konkurencyjna. Wreszcie, otrzymane wyniki mogą być wyznacznikiem polityki energetycznej krajów spoza UE. Uważa się, bowiem że kraje UE są pionierami i liderami w obszarze wdrażania rozwiązań ochrony klimatu. Stąd otrzymane wyniki mogą być punktem odniesienia dla innych krajów, w których ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, korzystna dla zasobów ziemi zmiana struktury wytwarzania energii oraz poprawa efektywności energetycznej są dopiero planowane. Ostatnią grupą odbiorcą mogą być konsumenci. Biorąc pod uwagę, że jednym z celów projektu jest oszacowanie wielkości emisji CO2, w oparciu o konsumpcję w krajach UE, wyniki projektu będą miały potencjalne znaczenia dla świadomości i kształtowania postaw wszystkich konsumentów krajów UE.