W obliczu narastających wyzwań związanych z napływem migrantów – w szczególności osób pochodzących z Ukrainy w sytuacji zbliżonej do uchodźczej – projekt MINTE koncentruje się na opracowywaniu skutecznych polityk integracyjnych, które mogą być wdrażane przez władze lokalne w Czechach i Polsce. Ponadto projekt zakłada analizę i wykorzystanie dobrych praktyk integracyjnych z innych krajów europejskich oraz z Izraela. Jego celem jest także stworzenie multimedialnego kursu na temat migracji międzynarodowej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Europie Środkowej. Równolegle prowadzone są badania nad kompetencjami cyfrowymi migrantów, aby usprawnić komunikację między nimi a instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi.
Tytuł PL: „Integracja migrantów poprzez edukację”
Tytuł ENG: „Migrant Integration Through Education”
Akronim: MINTE
Program: Erasmus+, KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education
Numer projektu: 2022-1-CZ01-KA220-HED-000087425
Kierowniczka zespołu UEK: dr hab. Ewa Ślęzak-Belowska, prof. UEK
Kolegium Ekonomii i Finansów
Katedra Ekonomii
Okres realizacji: 1/09/2022 – 31/08/2025
Strona Projektu: Home – MINTE
Karta Projektu: link
Partnerzy konsorcjum:
- Uniwersytet Karola w Pradze, Czechy (lider projektu)
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polska
- Uniwersytet SWPS, Polska
- Uniwersytet Wrocławski, Polska
- Ruppin Academic Center, Izrael
- Migration Policy Group, Belgia
Projekt obejmuje trzy główne komponenty:
- Multimedialny kurs o migracjach międzynarodowych w Europie Środkowej (liderka: dr Ewa Ślęzak-Belowska) – zakłada opracowanie nowoczesnych materiałów dydaktycznych w formie modułowego kursu online, skierowanego do szerokiego grona odbiorców: edukatorów, naukowców, praktyków i samych migrantów. Celem jest upowszechnienie wiedzy o specyfice migracji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
- Kompetencje cyfrowe i kanały komunikacji z migrantami (liderka: dr Agnieszka Bielewska) – analiza sposobów, w jakie instytucje i organizacje komunikują się z migrantami oraz jak migranci pozyskują informacje. Efektem będzie przygotowanie zaleceń oraz szkoleń dla administracji publicznej i NGO.
- Porównanie modeli integracji migrantów z perspektywy wielopoziomowego zarządzania (liderka: dr Marie Jelínková) – uproszczenie i systematyzacja modeli polityki integracyjnej oraz zebranie inspirujących praktyk możliwych do adaptacji w różnych krajach.
Zwieńczeniem projektu będzie monografia poruszająca kwestie wyzwań integracyjnych, roli administracji różnych szczebli, wpływu Unii Europejskiej na polityki lokalne oraz znaczenia współpracy sieciowej przy wdrażaniu skutecznych rozwiązań.
Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w ramach współpracy międzynarodowej finansowanej ze środków programu Erasmus+.