Badanie sieci powiązań społecznych i informacyjnych polskich metodologów nauk o zarządzaniu i jakości

Kierownik projektu: mgr Oskar Kosch
Katedra Analiz Strategicznych
Konkurs: PRELUDIUM 19, panel: HS4

Głównym celem projektu jest stworzenie modelu objaśniającego strukturę oraz związki występujące w sieci społecznej i sieci informacyjnej polskich metodologów zarządzania, a także jego powiązań z globalnie występującymi podejściami badawczymi w zarządzaniu. Zależności metodologiczne między badaczami są interesującym obiektem badań same w sobie, jednak wniosku wypływające z odkrycia występujących związków powinny dostarczyć podejść integrujących badanie, pozwalając na łatwiejszą komunikację między naukowcami, jak też i praktykami, tym samym dostarczając lepszych sposobności do badań.

Większość z nas jest zaznajomiona z usługami typu Facebook czy Twitter; nazywamy je mediami społecznościowymi. Wiele z nas komunikuje się codziennie za ich pośrednictwem, tym samym tworząc ogromne ilości danych. Te dane mogą być później analizowane, aby odkryć wzorce, szukać podobnych społeczności, identyfikować kluczowych członków społeczności czy popularne wpisy czy tweety, a także odkrywać inne istotne cechy sieci. Naukowcy nie różnią się wiele w zakresie komunikacji od sytuacji przedstawionej powyżej. Wpisy zmieniają się na publikacje, zamiast oznaczania znajomych pojawiają się cytowania innych publikacji, które naukowcy uznają za warte wzmiankowania (miejmy nadzieję, że z pozytywnych względów). Społeczność naukowców, która ceni podobną literaturę i przestrzega tych samych zasad, dzieli wspólny paradygmat. Taki paradygmat wpływa na wybory społeczności naukowej dotyczące użytych metod i podejmowanych problemów naukowych. Przeprowadzone zostało badanie takich właśnie paradygmatów w polskiej społeczności akademickiej metodologów zarządzania. Badanie zostało wykonane przy użyciu analizy sieci społecznych, bibliometrii, naukometrii oraz innych nowoczesnych metod. Powinny one dostarczyć modelu struktury wzmiankowanej społeczności, oraz jej osadzenia w międzynarodowych podejściach metodologicznych.

Jak dotąd niewiele wiadomo było o metodologii zarządzania, szczególnie w Polsce. Literatura jest poświęcona głównie typologii i wyjaśnianiu metod oraz ich praktycznego zastosowania w naukach o zarządzaniu. Znacznie mniej uwagi jest poświęcone okolicznościom wpływającym na te typologie i wyjaśnienia: strukturze społecznej i informacyjnej sieci metodologów. Sieci takie stanowią szkielet społeczności naukowych, jak też i samej nauki. Są dyskutowane z pozycji filozofii nauki, zaś jednym z najbardziej znanych terminów z tego zakresu jest „paradygmat”. W zarządzaniu opieranie się na paradygmacie kształtuje rzeczywistość nawiązując do jego założeń; pomimo tego, paradygmaty rzadko są analizowane czy jasno wyrażane. Co więcej, paradygmaty mają wpływ na możliwość praktycznego zastosowania (czasami jest to wpływ negatywny), poprzez dobór metod, zarówno badawczych, jak i rozwiązywania problemów. Jest wiele kryteriów wpływających na wybór metod rozwiązywania problemów zarządzania i zasadne może być dodanie paradygmatu jako jednego z wymiarów. Jest on potrzebny, gdyż bez jasnego wyjaśnienia paradygmatów, zarządzający mogą wykorzystywać metody stojące w sprzeczności z ich podstawowymi założeniami o rzeczywistości. To może doprowadzić do porażki w implementacji rozwiązań. Z kolei efektywność wprowadzanych rozwiązań, wynikających z konkretnych paradygmatów, przekłada się na informację zwrotną dla świata nauki i dalsze tworzenie teorii. Poprzez tę pętlę możemy stać się zakładnikami własnych metod badawczych.

Najistotniejszym spodziewanym efektem projektu jest model przedstawiający strukturę badanych sieci, wobec globalnie występujących podejść metodologicznych w zarządzaniu. Dostarczy on punktu wyjściowego dla innych spodziewanych efektów, takich jak większa integracja wysiłków badawczych w zarządzaniu, jak też rozwiązanie problemu praktycznego zastosowania teorii, bez utraty jej rygoru badawczego i wpływu na rozwój nauki.


Mgr Oskar Kosch – absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na kierunkach: Ekonomia (specjalność Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna) oraz Organizacja i Zarządzanie. Tytuł zawodowy magistra (2017 r.) uzyskał na podstawie pracy pt. „Insument jako typ interesariusza na przykładzie platformy finansowania społecznościowego Kickstarter”. Od 2019 roku zawodowo związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, gdzie zatrudniony jest w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych w Katedrze Analiz Strategicznych. Członek Academy of Management, European Academy of Management, International Society for Scientometrics and Informetrics oraz International Association for Computer Information Systems. Jego zainteresowania badawcze obejmują metodologię badań w naukach o zarządzaniu i jakości, analizę sieci społecznych oraz automatyzację przepływów informacyjnych poprzez API oraz desktop.

ORCID: 0000-0003-2697-1393