Kierownik projektu: prof. UEK dr hab. inż. Michał Halagarda
Katedra Jakości Produktów Żywnościowych
Percepcja jest procesem odbierania informacji z otoczenia za pomocą pięciu zmysłów połączonym ze zdolnością do ich zrozumienia i interpretowania. W procesie percepcji produktów odbywają się procesy odbierania, selekcji, porządkowania, interpretowania informacji, jakie dostarczają wszystkie elementy składowe, a więc cechy fizykochemiczne i organoleptyczne, ale także opakowanie, sposób sprzedaży czy inne działania marketingowe. Dzięki temu kształtowany jest pewien obraz produktu w świadomości konsumenta. Wizerunek taki zestawiany jest ze stopniem, w którym spełniane są oczekiwania konsumentów, a więc z jego jakością. W przypadku, gdy jakość produktu jest zgodna z wymaganymi nabywców produkt zyskuje akceptację. Wyniki wielu badań potwierdzają, że optymalna jakość jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu przez firmę. Celem badań będzie identyfikacja czynników związanych ze wszystkimi poziomami produktu, które wpływają na jego jakość, a co za tym idzie postrzeganie przez konsumentów. Uwzględnione zostaną czynniki wpływające na parametry fizykochemiczne i organoleptyczne produktów, jak również kwestie związane z budowaniem wizerunku produktów na rynku.
Jakość postrzegana jest jako jedno z podstawowych kryteriów, które determinują poziom konkurencyjności organizacji. Jest ona nierozerwalnie związana z zaspokajaniem określonych potrzeb człowieka.
W tym kontekście ważne jest określenie czynników, które z jednej strony determinują jakość produktu, na którą składają się jego parametry fizykochemiczne i organoleptyczne, a z drugiej strony wpływają na jego percepcję. Postrzeganie produktów żywnościowych związane jest z ich podstawowymi parametrami, takimi jak wygląd, smak, zapach, tekstura, etc., ale też wpływają na nią elementy produktu rzeczywistego czy poszerzonego, takie jak marka, opakowanie, cena, gwarancje jakości itp. Zweryfikowanie czynników wpływających na percepcję jakości produktów żywnościowych pozwala z jednej strony na lepsze dopasowanie ich jakości do oczekiwań nabywców, a z drugiej do zaplanowania odpowiednich działań marketingowych w celu budowania ich wizerunku. W ramach projektu planowane są badania dotyczące możliwości optymalizacji jakości produktów żywnościowych, jak również weryfikacji opinii i oczekiwań konsumentów w stosunku do wybranych grup produktów żywnościowych. Ponadto przeprowadzone zostaną badania nad wpływem wybranych narzędzi marketingowych na możliwości kształtowania wizerunku produktów w świadomości konsumentów.