ENGINE – ENtrepreneurial rural Growth through exchanging of Good practices wIthIn Network Education

Home / Granty międzynarodowe / Projekty realizowane / ENGINE – ENtrepreneurial rural Growth through exchanging of Good practices wIthIn Network Education

Erasmus+KA2
Projekt Nr 2024-1-PL01-KA220-HED-000244962

Czas trwania: 1/10/2024 – 30/09/2027

Przesłanki realizacji projektu

Zrównoważony rozwój, wielofunkcyjność, endogeniczność oraz przedsiębiorczość i innowacyjność są obecnie podstawowymi determinantami kształtowania rozwoju obszarów wiejskich. Czynniki te umożliwiają obszarom wiejskim wykorzystanie pojawiających się trendów społecznych, gospodarczych i środowiskowych oraz sprostanie konkretnym wyzwaniom rozwojowym. Holistyczne podejście do rozwoju obszarów wiejskich musi obejmować mobilizację i wykorzystanie lokalnych zasobów, w tym wiedzy, umiejętności i kompetencji społeczności wiejskich. W tym kontekście przedsiębiorczość i innowacje odgrywają kluczową rolę, ponieważ są niezbędne do odkrywania i wykorzystywania lokalnego potencjału.

Wprawdzie programy nauczania europejskich uniwersytetów nadają priorytet rozwojowi umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i innowacji, jednak często koncentrują się one na środowisku miejskim, pomijając specyficzne potrzeby obszarów wiejskich. Niniejszy projekt wypełnia tę lukę poprzez opracowanie oryginalnego narzędzia edukacyjnego, które jest dostosowane do wyjątkowych wyzwań i możliwości związanych z przedsiębiorczością i innowacjami na obszarach wiejskich. Poprzez integrację tego narzędzia z programami uniwersyteckimi, projekt ma na celu wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do stymulowania innowacji i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Cele projektu

Projekt ma na celu wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich poprzez opracowanie i wdrożenie sieciowych narzędzi edukacyjnych do szkolenia liderów wiejskich w UE – w oparciu o wymianę dobrych praktyk i treści edukacyjnych, a tym samym poprawę europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego w wymiarze cyfrowym, międzysektorowym i integracyjnym.

W związku z tym kluczowymi celami są (1) wspieranie studentów w rozwijaniu ich specyficznych dla obszarów wiejskich umiejętności w zakresie innowacji i przedsiębiorczości, a także (2) stymulowanie innowacyjnych praktyk uczenia się i nauczania – poprzez zmodernizowane i ustandaryzowane treści kształcenia.

Wyznaczniki projektu ENGINE to:

Edukacja dostosowana do kontekstu – projekt ENGINE promuje nowe podejście do kreowania rozwoju obszarów wiejskich poprzez wspieranie przedsiębiorczości i innowacji poprzez narzędzia edukacyjne zaprojektowane w celu zaspokojenia specyficznych potrzeb obszarów wiejskich,

Współpraca międzyinstytucjonalna – łącząc europejskie uniwersytety i instytucje zaangażowane w edukację, przedsiębiorczość i innowacje, projekt wykorzystuje różne perspektywy i doświadczenia w celu opracowania bardziej skutecznego podejścia do edukacji w zakresie przedsiębiorczości i innowacji na obszarach wiejskich,

Nauka dla społeczeństwa – projekt łączy uniwersytety, kadrę akademicką, studentów i interesariuszy z obszarów wiejskich we wspólnej inicjatywie edukacyjnej. Takie podejście daje gwarancję, że wyniki projektu będą praktyczne, istotne i dostosowane do rzeczywistych potrzeb społeczności wiejskich,

Uniwersalność rezultatów projektu w skali europejskiej – realizacja projektu pozwoli na lepsze zrozumienie różnorodnych kontekstów rozwoju obszarów wiejskich w różnych regionach Europy, skutkując uniwersalnością proponowanych rozwiązań edukacyjnych. Otwarty dostęp do rezultatów projektu pozwoli innym europejskim uniwersytetom dokonać przeglądu ich programów nauczania w zakresie przedsiębiorczości i innowacji, zidentyfikować luki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach oraz zintegrować oferowane treści edukacyjne z ich programami kształcenia.

Oddziaływanie projektu

Główne kierunki oddziaływania projektu będą następujące:

  • Kształcenie przyszłych liderów wiejskich: studenci i absolwenci zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przedsiębiorczości i innowacji, dopasowane do kontekstu obszarów wiejskich. Projekt zwiększy świadomość możliwości i wyzwań związanych z rozwojem obszarów wiejskich, zachęcając studentów i absolwentów do rozwijania kariery zawodowej na tych obszarach,
  • Wsparcie rozwoju społeczno-gospodarczego: narzędzia edukacyjne opracowane w ramach projektu dostarczą wiedzy, umiejętności i kompetencji przydatnych jednostkom do tworzenia własnych biznesów i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego i poprawy jakości życia na obszarach wiejskich,
  • Wzmocnienie potencjału instytucji szkolnictwa wyższego: uniwersytety zostaną wyposażone w narzędzia i wiedzę do opracowywania i dostarczania wysokiej jakości programów edukacyjnych w zakresie przedsiębiorczości i innowacji, dostosowanych do potrzeb obszarów wiejskich,
  • Wymiana wiedzy i współpraca: projekt wzmocni współpracę między uczestniczącymi organizacjami, ułatwiając wymianę najlepszych praktyk i innowacyjnych metod nauczania. Wzmocni również relacje między instytucjami akademickimi a interesariuszami z obszarów wiejskich, budując platformę wzajemnej wymiany wiedzy, doświadczeń i oczekiwań związanych z procesem edukacyjnym,
  • Rekomendacje dla polityki rozwoju obszarów wiejskich: projekt dostarczy decydentom politycznym cennych informacji, pomagając im w opracowaniu skuteczniejszych polityk wspierających innowacje i przedsiębiorczość na obszarach wiejskich.

Partnerzy konsorcjum

Projekt ENGINE jest realizowany przez konsorcjum europejskich uniwersytetów i organizacji non-profit, którego liderem jest Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (Polska). Obok UEK w konsorcjum uczestniczą uczelnie i instytucje badawcze z Niemiec, Włoch, Portugalii i Grecji:

  • FH Münster University of Applied Sciences (Niemcy)
  • Università degli Studi di Foggia (Włochy)
  • Instituto Politécnico de Viana do Castelo (Portugalia)
  • Institute of Entrepreneurship Development (Grecja).

Zespół projektowy UEK tworzą badacze specjalizujący się w zagadnieniach z zakresu przedsiębiorczości, innowacji, polityki regionalnej i rozwoju obszarów wiejskich. Koordynatorem i kierownikiem projektu jest dr hab. Katarzyna Żmija, prof. UEK z Katedry Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw. W skład zespołu wchodzą pracownicy Katedry Polityki Ekonomicznej i Programowania Rozwoju:

  • dr hab. Joanna Kudełko, prof. UEK,
  • dr hab. Danuta Kabat-Rudnicka, prof. UEK,
  • dr hab. Dariusz Żmija, prof. UEK,
  • dr Karol Wałachowski,
  • mgr Bartłomiej Bednarz.

Kontakt: zmijak@uek.krakow.pl