Rola kapitału intelektualnego i finansowego we wczesnej i szybkiej internacjonalizacji polskich starupów

Kierownik projektu: Dr Krystian Bigos
Katedra Handlu Zagranicznego
Konkurs: PRELUDIUM 18, panel: HS4

Głównym celem projektu jest empiryczna weryfikacja wpływu kapitału intelektualnego i finansowego na wczesną i szybką internacjonalizację polskich startupów. Podjęta tematyka badawcza jest relatywnie nowym obszarem badań w ramach teorii przedsiębiorczości międzynarodowej, stąd obecnie brak jest wystarczającej liczby opracowań szczególnie w krajowej, jak i zagranicznej literaturze przedmiotu. Wnioskodawca stawia następujące pytania badawcze: PB1: Które źródła kapitału finansowego zwiększają prawdopodobieństwo wczesnej i szybkiej internacjonalizacji polskich startupów? PB2: Jakie znaczenie ma kapitał ludzki, strukturalny oraz relacyjny (kapitał intelektualny sensu largo) w wyjaśnianiu wczesnej i szybkiej internacjonalizacji polskich startupów.

Badanie zostanie przeprowadzone na podstawie wyników kwestionariusza ankietowego przesłanego wcześniej do co najmniej 300 polskich startupów. Na ich podstawie utworzone zostaną ekonometryczne modele regresyjne (modele logitowe) weryfikujące postawione w projekcie szczegółowe hipotezy badawcze. Zarówno w ramach kapitału intelektualnego, jak i finansowego Wykonawca wyodrębni łącznie co najmniej kilka zmiennych niezależnych. Zmienną zależną w badaniu będzie zmienna dychotomiczna (zero-jedynkową) opisująca fakt, czy dany startup jest typu born-global czy też non-born-global.

Głównym motywem podjęcia tematyki badawczej jest fakt, że dotychczasowy stan wiedzy nie daje jednoznacznej odpowiedzi na zadane wcześniej pytania badawcze. Pomimo zainteresowania badaczy tematem wczesnej i szybkiej internacjonalizacji, stosunkowo mało osób podjęło się analizy zagadnienia znaczenia kapitału intelektualnego i finansowego jako akceleratorów wczesnej i szybkiej internacjonalizacji polskich startupów, stąd na podstawie krytycznej analizy literatury przedmiotu można stwierdzić, że temat ten nie jest wystarczająco zbadany i wydaje się być dość ważnym dla rozwoju współczesnej teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw.

Efektem prowadzonych badań będzie wypełnienie luki nt. roli kapitału intelektualnego i finansowego w procesie wczesnej i szybkiej internacjonalizacji polskich startupów. Przewiduje się, że w porównaniu do innych startupów działających na zachodzie Europy, te zlokalizowane w Polsce będą miały znacznie ograniczony dostęp do źródeł finansowania.

Dr Krystian Bigos – absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na kierunku Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, specjalność: Handel Zagraniczny, na którym uzyskał tytuł zawodowy magistra na podstawie pracy pt. „Zrównoważony rozwój w krajach Grupy Wyszehradzkiej” (promotor: ś.p. prof. dr hab. Stanisław Wydymus). Od 2017 r. zawodowo związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, gdzie na co dzień pracuje jako asystent badawczo-dydaktyczny w Katedrze Handlu Zagranicznego. Od 2018 r. pełni funkcję redaktora online czasopisma „International Entrepreneurship Review” (20 pkt. wg. listy MEiN). Członek prestiżowej organizacji Academy of International Business (Michigan State University, USA), członek zespołu ds. jakości oraz dyrektor programowy kierunku „Analityk biznesowy” w Krakowskiej Szkole Biznesu UEK. Jego zainteresowania badawcze obejmują szeroko pojęty biznes międzynarodowy, głównie zagadnienia związane z rozwojem start-upów międzynarodowych, wczesną internacjonalizacją nowych przedsięwzięć, edukacją przedsiębiorczą.

Prof. dr hab. Krzysztof Wach – profesor zwyczajny Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (Polska). Profesor nauk społecznych (2020), doktor habilitowany nauk ekonomicznych (2013), doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania (2006). Członek Komisji Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk (PAN). Członek Komisji Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Umiejętności (PAU). Członek Komisji Organizacji i Zarządzania PAN – Oddział w Krakowie. Zasiada w radach redakcyjnych międzynarodowych czasopism jako redaktor, w tym „European Journal of International Management” (SSCI WoS), „Sustainable Technology and Entrepreneurship” (Elsevier), „Central European Management Jour-nal” (Emerald), „International Journal of Multinational Corporation Strategy” (Inderscience), „Entrepreneurial Business and Economics Review” (ESCI/Scopus). Opublikował ponad 240 recenzowanych publikacji (w tym 126 artykułów w czasopismach, 100 rozdziałów i 17 książek) oraz 19 zredagowanych tomów. Jego zainteresowania badawcze obejmują przedsiębiorczość, biznes międzynarodowy, innowacje i firmy rodzinne.

Bigos, K., & Wach, K. (2021). Product innovation as the cause of export propensity in the Caucasus. Empirical evidence for Armenia, Azerbaijan and Georgia. Central Asia and the Caucasus, 22(2), 90-100. 
publikacja obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z wpływem innowacji produktowych na internacjonalizację małych i średnich przedsiębiorstw w regionie Kaukazu. Wyniki badania pokazują, między innymi, że kapitał zagraniczny ma statystycznie istotny wpływ na skłonność tych podmiotów do internacjonalizacji. W badaniu zauważono również, że istotne znaczenie mają w tym wypadku wdrażane innowacje produktowe.

Bigos, K., & Pera, B. (2022). Human capital and its role in start-ups’ early internationalisation. An example of Polish new ventures. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 36(4), 120–131. 
– publikacja obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z wpływem kapitału ludzkiego (stanowiącego część kapitału intelektualnego) na skłonność polskich start-upów do wczesnej internacjonalizacji. W artykule zastosowano operacjonalizację zmiennych na podstawie konceptualizacji badań z zakresu wczesnej internacjonalizacji. W kolejnym kroku przeprowadzono badanie empiryczne na polskich start-upach wykorzystując metody CAWI i CAPI.

Bigos, K., Michalik, A., & Pera, B. (2023). Impact of intangible assets on Polish Start-ups’ Early internationalisation. The Journal of East European Management Studies, special issue, 99-129.
– publikacja obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z wpływem kapitału intelektualnego na skłonność polskich start-upów do wczesnej internacjonalizacji. Bazując na pierwotnych danych empirycznych zweryfikowano hipotezy badawcze łącznie 5 hipotez badawczych (H1, H2a, H2b, H2c, H3) opierając się na modelu ekonometrycznym. W artykule naukowym kapitał intelektualny został zaprezentowany w postaci trzech jego komponentów, a więc uwzględniono kapitał ludzki, organizacyjny oraz relacyjny.

Bigos, K. & Michalik, A. (2023). The role of foreign venture capital and foreign business angels in start-ups’ early internationalization: The case of Polish ICT start-ups. Entrepreneurial Business and Economics Review, 11(4), 139-153. 
– publikacja obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z wpływem kapitału finansowego na skłonność polskich start-upów do wczesnej internacjonalizacji. Kapitał finansowy w tym artykule mierzony jest źródłami jego pochodzenia. W artykule skupiono uwagę na zagranicznych funduszach venture capital oraz aniołach biznesu pochodzenia zagranicznego.

Bigos, K. (2024). Organizational Capital and New Ventures’ Early Internationalization. The Case of Polish IT/ICT Start-ups. Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 35(1), 65-76. 
– w tym artykule dokonano oceny zjawiska wczesnej internacjonalizacji z punktu widzenia teorii zasobowo-kompetencyjnej. Jednocześnie wnioski oparte są na wynikach badań pierwotnych przeprowadzonych na 220 polskich start-upach. Nasze badanie potwierdziło jedynie, że kultura organizacyjna start-upów, oparta na wsparciu finansowym pracowników w zdobywaniu nowej wiedzy, oraz planowana strategia międzynarodowa start-upu odgrywają kluczową rolę we wczesnej internacjonalizacji start-upów z branży IT/ICT. Badanie przyczyniło się przede wszystkim do naukowej dyskusji na temat kapitału organizacyjnego start-upów i jego roli w procesie wczesnej internacjonalizacji. W dziedzinie zarządzania, implikacją naszych badań dla praktyków jest to, że powinni oni przede wszystkim skupić się na tworzeniu odpowiednich warunków dla swoich pracowników do rozwijania wiedzy, co w konsekwencji może wzmocnić procesy tworzenia strategii.